Af Anders Peter Nielsen, 2021
Kompetenceudvikling kan være dyrt, hvis det ikke passer til målgruppens behov.
Det kan vi vist alle blive enige om, men husker vi det, når vi bestiller, planlægger og afholder kurser?
Jeg har været på mange skoler i min tid. De fleste gange har jeg heldigvis mødt et glad og forventningsfuldt personale, når jeg nåede frem.
Men jeg har desværre også mødt mange, der ikke følte, at kurset, oplægget eller præsentationen var noget for dem. Var det så spild, at jeg kom?
Ikke, hvis flertallet fik gavn af det. Men det var vel i princippet spildte lønkroner ift de medarbejdere, der ikke havde brug for at lytte til mig.
Enten, fordi de fx vidste mere om emnet end mig (det er skam sket et par gange), eller fordi deres tanker var et helt andet sted.
Dette var heldigvis ikke tilfældet på den skole, som du nu skal læse om.
En tydelig forventningsafstemning hjælper
For at sikre os, at alle fik gavn af dagens program havde Bodil, der er leder af Friskolen Skallerup, og jeg talt sammen mange gange inden mit besøg. Det gjorde vi bl.a. for, at jeg var helt klar over, hvad hun og personalet ønskede at få ud af den pædagogiske weekend, de skulle afholde.
Jeg skulle stå for indholdet og afviklingen om fredagen, mens de selv skulle arbejde videre med udgangspunkt i vores digitale platform om lørdagen.
Fredagens program skulle starte 13.30 og jeg var ærlig talt lidt spændt. Hvordan ville lærerne reagere på at deltage i en workshop på det tidspunkt, mens solen viste sig fra sin bedste side?
Fremme på skolen blev jeg mødt af en virkelig frisk og imødekommende personalegruppe, der var klar til pædagogisk weekend.
“Det var grænseoverskridense at sætte sine kompetencer i spil”
Efter en kort introduktion satte jeg straks de kære vendelboere på en prøve: De skulle lægge janteloven helt på hylden og udfylde vores Kompetencehjul.
Det gjorde de, og sammen fik vi også dannet os et overblik over, hvor personalet samlet stod stærkt. Det var især ift. deres relationsarbejde. Her havde de mange gode eksempler fra deres egen praksis. Der var simpelthen styr på det område.
Kompetencehjulet gav os også et overblik over nogle af de områder, hvor de, hver især og som gruppe, gerne ville blive endnu bedre.
Fælles planlægning den næste dag
Og netop de områder, som de gerne ville blive endnu bedre til, tog vi så fat på. Det var nemlig med udgangspunkt i det, at næste dags program skulle laves.
Den sidste times tid brugte jeg derfor på at forklare om planlægningsmodellen REMAP og de mange aspekter ved god planlægning, som de kunne finde materiale om på vores platform.
Sæt relationerne i system
Relationer var jo virkelig noget af det, som de var gode til. Men de ønskede et bedre overblik over alle relationer i klassen. I den forbindelse skal det nævnes, at de på Friskolen Skallerup arbejder med klasser, hvor elever fra flere årgange går sammen.
For at hjælpe dem i deres arbejde med relationerne gennemgik jeg vores forløb til at arbejde systematisk med kortlægge relationerne mellem lærerne og deres elever.
Så sluttede dagen, og jeg var så heldig, at jeg fik lov til at spise med, da den stod på tapas med lokale lækkerier.
En lørdag uden konsulenter
Da personalet mødte ind dagen efter var jeg over alle bjerge og vel hjemme i København. Nu skulle vores platform stå sin prøve – ville den fungere som basis for en hel pædagogisk dag?
For at svare på dette, giver jeg ordet til personalet fra Friskolen Skallerup ved at citere lidt af den feedback, som de efterfølgende sendte:
“Det var nogle meget konkrete, brugbare værktøjer, som vil være lette at implementere efterfølgende på lærermøderne”
“Modellerne her er absolut realistiske at bringe i hverdagen”.
Det varmede. For det har netop været en af vores kongstanker, da vi udviklede materialet til platformen: Det skal være enkelt, brugbart og lige til at gå til. Realistisk at inddrage i sin praksis.
Ville det havde været skønt at være med en lørdag?
Ja, det ville det selvfølgelig. Men det var også virkelig spændende at se, om vores platform kunne stå distancen og være et bærende element i en pædagogisk dag, som skolelederen og personalet selv havde været med til at planlægge indholdet af.
Nu glæder jeg mig så til at følge, hvordan personalet kommer til at bruge de redskaber, de arbejdede med.
Den anden dag fik jeg et lille indblik i deres brug af vores platform. Bodil var nemlig så flink at sende mig en mail, hvori der bl.a. stod “I torsdags havde vi for første gang Verdens bedste danske skole på som punkt på lærermødet, hvor team X havde forberedt sig på et punkt til fremlæggelse. De arbejder pt på at starte og slutte deres timer og aktiviteter stærkt”.
Teamet havde nogle kritikpunkter til en podcast om emnet, men overordnet set “havde de haft meget glæde af den”.
Heldigvis kan materialet på vores platform ændres, så nu lytter vi til den pågældende podcast og finder ud af, om vi kan gøre den endnu bedre og mere brugbar.
Så platformen er kommet godt fra start. Nu skal vi have den ud på flere skoler til glæde for lærere og pædagoger.