Plads til forskellighed

Plads til forskellighed

Af Anders Peter Nielsen, 2021.

Om vi taler fri-, lille-, efter-, privat- eller folkeskoler så er essensen den samme for os, der arbejder i og med skolerne: Vi ønsker at skabe den bedst mulige skole for de elever, der går på skolen.

Men hvordan gør man så det? 

Motiverende fjernundervisning (dansk)

Af Anders Peter Nielsen, 2021.
På opfordring har Anders Peter lavet en plan for en dag med dansk. Den her tekst er til dig, hvis du er på jagt efter inspiration til mere motiverende fjernundervisning.

Hjertet er åbent og sindet er frit..

Af Anders Peter Nielsen, 2021.
Forleden aften var Casper og jeg så heldige, at vi fik lov at agere Philip Faber og Mads Steffensen for en aften. Vi var nemlig inviteret til et aftenarrangement på Silkeborg Efterskole.

Gå ud i sneen!

Af Casper Rongsted, 2021 I årevis har vi som forældre sagt til vores børn og unge, at de skal stoppe med at stirre ind i deres skærme hele tiden. Nu siger vi til dem, at de skal stirre ind i deres skærme hele skoledagen. Vi kalder det fjernundervisning. Jeg kan absolut godt forstå, hvis de er forvirrede. Vi bliver nødt …

Er din tillidsrepræsentant klar til fremtiden?

Af Casper Rongsted, 2020 Lærere er nysgerrige mennesker, som gerne vil være dygtigere og klogere. Og skolerne vil gerne lave god og meningsfuld kompetenceudvikling. Det sker bare ikke hver gang. Desværre. Her skal en tillidsrepræsentant være mere aktiv, så beslutningerne ikke træffes hen over hovederne på lærerne. Jeg har været på mange kurser i mine ti år som lærer. Mange …

Er du klar til online kompetenceudvikling?

Vi har i mange år været vant til, at kompetenceudvikling foregår fysisk enten på skolen eller på et kursuscenter. Men 2020 vil blive husket som året, hvor vi måtte tænke skole- og kompetenceudvikling anderledes.  Da skolerne lukkede ned så vi, hvor omstillingsparate skoler over hele landet var til at gå online med al deres undervisning af eleverne. Sammen med forlag, …

Giver jeres teamsamarbejde mening?

Af Kasper Myding, 2020 Teamsamarbejdet må ikke blive et mål i sig selv. Det er oplevelsen af samarbejdet og udbyttet af det, der er centralt. Vi må altså forholde os aktivt og kritisk til, hvordan vi iscenesætter det i praksis, så det opleves effektivt og meningsfuldt.  Samarbejdet mellem de professionelle i skolen er centralt for at lykkes med skolens kerneopgave. …

At skabe de gode relationer

 ’Jeg lærer mere, hvis der er en god stemning i klassen.’ Af Anders Peter Nielsen, 2020 Mere eller mindre sådan svarede ni ud af ti udskolingselever i Roskilde kommune, da kommunen lavede en undersøgelse om elevernes trivsel på skolerne. Og du kan sikkert nikke genkende til udsagnet. For er det ikke også tilfældet for os voksne, hvis vi er på …

3 TIPS TIL FJERNUNDERVISNING

Af: Casper Rongsted, 2020 Undervisning med digitale materialer er ikke nyt, men det er den nuværende situation. Lærere og undervisere i hele landet står med en svær og spændende opgave. På siden her giver vi dig 3 tips til, hvordan Kompetencehjulet og dets kategorier kan bruges som inspiration til at løse nogle af de udfordringer, som du står med når …