Af Casper Rongsted, 2020
Lærere er nysgerrige mennesker, som gerne vil være dygtigere og klogere. Og skolerne vil gerne lave god og meningsfuld kompetenceudvikling. Det sker bare ikke hver gang. Desværre. Her skal en tillidsrepræsentant være mere aktiv, så beslutningerne ikke træffes hen over hovederne på lærerne.
Jeg har været på mange kurser i mine ti år som lærer. Mange gode og en del mindre gode. For at sige det mildt. Jeg husker fx et forløb i målstyret undervisning, hvor nogle af mine kolleger vidste langt mere om emnet end oplægsholderen. Som kurset skred frem blev det mere og mere pinligt, fordi konsulenten ikke kunne svare på ret enkle spørgsmål fra deltagerne. Endvidere var kursusmaterialet dårligt oversat fra engelsk. Det var så rædsomt for alle parter. Vi endte nærmest med at have lidt ondt af konsulenten. Det var som, at vi alle bare ville have kurset bare skulle overstås. Men det varede et helt skoleår. Sikke et spild af tid og penge.
TR skal være vores bedste forsvarsspiller
Derfor synes jeg, at det er på tide, at man involverer skolens tillidsrepræsentant langt mere i skolernes valg af kompetenceudvikling. Det vil give en større legitimitet til forløbene, og lærerne vil føle sig inddraget i beslutningerne.
I 10 år har jeg været skolekonsulent. Her har jeg oplevet, hvordan man på en række skoler aktivt bruger deres tillidsrepræsentant i beslutningsprocesserne vedr. skoleudvikling. Det virker. Jeg vil påstå, at det har været udslagsgivende for forløbenes succes. Det koster nogle ekstra kræfter fra alle parter, fordi man blandt andet holder flere møder, inden man går i gang. Dermed lægger man endnu flere opgaver over på en tillidsrepræsentant. Men det er det hele værd. Jeg arbejdede blandt andet på en skole i Lyngby-Taarbæk. Her lavede de to tillidsrepræsentanter selv et oplæg, før jeg kom på første gang. Det virkede virkeligt godt, fordi de var engagerede, vidende og kunne rammesætte de lokale forhold i relation til mit oplæg.
TR skal sige fra…
Kære tillidsrepræsentant. Jeg håber, at du vil være med til at sige fra. Det er nemlig ganske enkelt en nødvendighed, at lærerne har en stemme, så udviklingen ikke udelukkende sker oppefra og ned på baggrund af modeluner og nye koncepter, som forældes et par skoleår senere.
TR skal sige til…
Jeg håber også, at du vil være med til at sige til. Skolernes kompetenceudvikling skal i langt højere grad tage udgangspunkt i det, som lærerne selv mener, de vil være bedre til. Hvor man trækker på deres erfaringer og viden. Og sætter den sammen med ny viden.
Vi kan nemlig bevise, at lærerne er i høj klasse i Danmark. Og det skal vi bringe endnu mere i spil ude på skolerne.