3 TIPS TIL FJERNUNDERVISNING

Af: Casper Rongsted, 2020

Undervisning med digitale materialer er ikke nyt, men det er den nuværende situation. Lærere og undervisere i hele landet står med en svær og spændende opgave. På siden her giver vi dig 3 tips til, hvordan Kompetencehjulet og dets kategorier kan bruges som inspiration til at løse nogle af de udfordringer, som du står med når det kommer til fjernundervisning.

Selve Kompetencehjulet kan du se en film om her:

Vi har valgt at fokusere på tre kategorier, som vi her giver lidt tips til at anvende.

1. TIP

Kategori 2 – Arbejde med formål og mål

Det første tip handler om, at gøre det tydeligt for eleverne (og deres forældre), hvorfor de skal arbejde med dit indhold? Normalt kan du stå i klassen i ro og mag og gradvist introducere dem for mål og formål, men som vi alle ved, så er situationen anderledes i disse dage, når du laver fjernundervisning. Bruger du video som opstart, så er det oplagt at lade dem svare på en chat/i AULA, men kører du et live webinar, så overvej (alt efter klassetrin) at stille dem de her fire spørgsmål i starten af webinaret:

  • Hvorfor skal vi arbejde med emnet?
  • Hvordan hænger det sammen med andre emner, vi har arbejdet med?
  • Hvad kan man bruge det til?
  • I hvilke situationer kan man anvende det, vi skal arbejde med?

Giv dem herefter tid til at svare – eller bed dem om, at tale med deres forældre om det. Det sidste kræver nok en lille guide til forældrene.

2. TIP

Kategori 5 – Starte og slutte stærkt

Tip nummer to er taget fra kategori nummer 5 og handler om, hvad du binder enderne sammen. Der kommer mere om den stærke start ved lejlighed, men har du fulgt tip nummer 1, så er du allerede startet stærkt. Som stærk slutning anbefaler vi, at du bruger 4-F-modellen: 

  • FAKTA: Hvad har vi gennemgået i dag.
  • FØLELSER: Hvordan har det været for jer?
  • FUND: Hvad har I lært?
  • FREMTID: Hvordan kan I bruge det i morgen eller i næste time?

Du kan også lade forældrene tage sig af denne del. Send dem i så fald et link til videoen her, og bed dem evt. sende elevernes svar til dig på AULA.

https://www.facebook.com/VerdensBedsteDanskeSkole/videos/577092246409692/

3. TIP

Kategori 7 – Bruge din krop og din stemme bevids

Dagens sidste tip henter vi fra kategori 7, der handler om at bruge sin krop og stemme. Vi har skåret ind til benet og samlet nogle gode råd, der gælder for fjernundervisning, både hvis du laver en video, eller hvis du laver et webinar:

  • Vær i dit gode humør – forestil dig, at du står foran alle dine dejlige elever.
  • Stå op – det giver en bedre dynamik i din krop og minder om din normale måde at undervise på.
  • Brug din ansigtsmimik.
  • Smil – det smitter. Det er banalt, men sandt!
  • Lav korte sætninger – det fremmer forståelsen.
  • Lav betoninger – understreg vigtige ord i dine sætninger. Overvej endda, om nogle af ordene skal skrives ned på små skilte, som du holder op mens du snakker (mest til de mindre klasser).